Rabu, 7 Julai 2010

MUSLI OLI JAJA PEMIMPIN



1.Calun G7 Musli Oli telah ketandusan idea dalam merai kemenangan pada pemilihan perwakilan UMNO Kota Belud pada 11.07.2010(Ahad) ini. Melalui kad-kad promosi diri yang diagih-agihkan kepada perwakilan pada masa ini terpapar tiga pemimpin utama UMNO Negeri Sabah telah dipaparkan dibelakang kad itu. Pemimpin-pemimpin itu ialah Ketua UMNO Bahagian Kota Belud Datuk Salleh Tun Said, Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar dan Menteri Pembangunan Luar Bandar Malaysia dan Timbalan Perhubungan UMNO Negeri Sabah Datuk Seri Shafie Afdal.

2. Apakah Muslihat Musli Oli menjaja nama-nama pemimpin ini pada kali ini, kalau dulu semasa memenangi pemilihan G7 tahun 2008, beliau telah merai tempat dalam senarai perwakilan G7 UMNO Kota Belud kerana beliau telah mengagih-agihkan wang calun Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohd Ali Rustam sebanyak rm 100-150 ringgit.

3. Apakah kali ini beliau tidak mendapat tajaan dari pemimpin UMNO samada ianya dari pemimpin UMNO negeri Sabah atau pemimpin UMNO dari Kuala Lumpur. Semuanya telah menjadi persoalan dan teka-teki kepada penganalisis politik khususnya penulis-penulis blog. Tetapi bagi mereka yang mengetahui tipu muslihat Musli Oli awal-awal lagi telah dapat membaca apa yang tersirat dari yang tersurat tindakan beliau itu

4. Pastinya Musli Oli mahu mempengaruhi perwakilan UMNO Kota Belud supaya mengundinya pada pemilihan perwaklan G7 pada 11.07.2010 ahad ini. Beliau mengharapkan agar perwakilan UMNO Kota Belud mempercayai bahawa beliau telah di taja oleh ketiga-tiga pemimpin ini. Satu bentuk politik murahan yang mengharapkan pengaruh orang lain untuk mencapai kemenangan. Namun yang pastinya Musli Oli tidak akan mencapai kemenangan kali ini, jika beliau tidak sanggup mengagihkan wang seperti yang dilakukannya pada tahun 2008. Perwakilan UMNO Kota Belud telah menjadikan wang sebagai pra syarat utama untuk melabuhkan undi kepada calun, lihatlah sahaja kepada mesyuarat perwakilan pergerakan pemuda UMNO Kota Belud baru-baru ini. Awang Padli yang mengagihkan rm 30.00 telah menjadi pilihan utama perwakilan pemuda UMNO Kota Belud.


5. Demikian juga mesyuarat-mesyuarat UMNO bahagian Kota Belud yang lalu, faktor wang adalah kebiasaan kepada mereka dalam memberi kemenangan kepada calun-calun yang bertanding. Budaya ini telah ditanam oleh Ketua UMNO Kota Belud sejak parti ini mengembangkan sayapnya ke Kota Belud. Justeru itu anak-anak Kota Belud yang berhasrat menjadi pemimpin tak usahlah berangan-angan untuk menjadi pemimpin jika dia tidak mempunyai wang. Fikir-fikirkanlah bagaimana kita mengubah budaya yang telah menjadi duri dalam daging kepada UMNO Kota Belud. Singkirkan mereka yang menggunakan wang untuk menjadi pemimpin adalah salah satu tindakan yang boleh mengubah budaya ini di masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan