Jumaat, 2 Julai 2010

PERSIDANGAN UMNO KOTA BELUD PADA 11.07.2010 TIDAK SAH DARI SUDUT PERLEMBAGAAN



1. Sebagai ahli UMNO Kota Belud sejak parti ini mengembangkan sayapnya ke sabah, saya merasa terpanggil untuk mendedahkan kepincangan kepimpinan UMNO bahagian sejak ianya di bawah teraju kepimpinan Datuk Salleh Tun Said.

2. Senario yang berlaku dalam pengurusan UMNO Kota Belud kini menampakkan ketidak keikhlasan Datuk Salleh Tun Said mengambil alih kepimpinan UMNO Kota Belud daripada Datuk Musbah Haji Jamli. Jika dibuat perbandingan kepimpinan kedua-dua tokoh ini, jelas memperlihatkan kepada kita bahawa Datuk Musbah Haji Jamli lebih ikhlas dalam menjalankan tugas sebagai Ketua UMNO Kota Belud berbanding dengan Datuk Salleh Tun Said yang menjalankan tugasnya sebagai Ketua UMNO Kota Belud dipenuhi muslihat jahat demi mencapai cita-cita politiknya.

3. Sewaktu pertembungan beliau dengan Datuk Musbah Haji Jamli dalam merebut jawatan Ketua UMNO Kota Belud akhir tahun 2008, beliau telah mencanangkan kepada perwakilan UMNO Kota Belud akan dilantik sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar tetapi hakikatnya sampai baino perlantikan itu tidak berlaku. Inilah contoh sebenar muslihat jahat yang selalu dimainkan oleh Datuk Salleh Tun Said. Pembohongan sebenarnya habitat beliau dalam mempengaruhi ahli-ahli UMNO asalkan matlamat dan cita-cita politiknya tercapai.

4. Apabila matlamat beliau untuk menerajui kepimpinan UMNO Kota Belud tercapai pada tahun 2008 beliau mengharapkan akan mendapat perhatian samada kepimpinan negeri Sabah dibawah kepimpinan Datuk Musa Aman dan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dengan harapan beliau diberi peranan yang lebih untuk membolehkan beliau bergerak lebih lincah bagi mengkucar kacirkan kepimpinan UMNO Negeri Sabah yang berada dibawah kepimpinan Datuk Musa Aman.

5. Sebaliknya strategi dan perancangan beliau itu tersasar dari target sebenar beliau, iaitu untuk dilantik sebagai Senator kemudian dilantik Menteri Pembangunan Luar Bandar Malaysia. Sebenarnya apapun perancangan dan pelan yang diatur oleh Datuk Salleh Tun Said untuk menghancurkan Datuk Musa Aman dapat dicium lebih awal oleh Ketua Menteri Sabah itu. Lantas itu beliau hanya dilantik sebagai Penasihat Sains Kepada Ketua Menteri. Satu jawatan yang dikhaskan kepada mereka yang telah berpencen dalam politik.

6. Datuk Salleh Tun Said tidak menyedari bahawa Datuk Musa Aman mempunyai percaturan politik mengenai beliau. Sebenarnya perlantikan beliau ke jawatan itu lebih kepada supaya beliau tidak dapat berbuat apa-apa kerana beliau kini sudah berada di depan Ketua Menteri segala tingkahlaku dan perancangan beliau diperhatikan oleh Ketua Menteri setiap masa.

7. Berbalik kita kepada persidangan UMNO Kota Belud yang dijangka diadakan pada 11.07.2010 ini, rata-rata pemerhati politik menganggap satu persidangan yang tidak sah dari sudut perlembangaan kerana persidangan-persidangan diperingkat cawangan berlaku tidak mengikut perlembagaan parti.

8. Lazimnya setiap tahun setiap cawangan UMNO diminta mengadakan mesyuarat tahunannya dengan dihadiri oleh seorang AJK bahagian bagi memantau perjalanan mesyuarat tersebut mengikut perlembagaan parti. Tetapi sebaliknya pada tahun ini cawangan-cawangan UMNO di dalam bahagian UMNO Kota Belud tidak satu pun yang mengadakan persidangan sebaliknya dibuat dikedai-kedai kopi sahaja dengan dipantau oleh seorang AJK bahagian. Justeru itu jika tulisan saya ini dapat dibaca mana-mana pemimpin UMNO yang menduduki jawatan Ahli Majlis Tertinggi memohon agar perkara ini disiasat dan diminta melakukan sesuatu agar perkara ini dapat diperbetulkan demi untuk menjaga keutuhan parti UMNO supaya sentiasa releven sepanjang zaman.

9. Pengurusan parti UMNO Kota Belud amat memalukan sekali sejak dibawa kepimpinan Datuk Salleh Tun Said cawangan-cawangan bukan sahaja tidak mengadakan mesyuarat tahunan akan tetapi wang RM 50 ringgit yang diagihkan oleh UMNO pusat untuk tujuan pengurusan cawangan dalam mengadakan mesyuarat tahunannya tidak diberi oleh bendahari bahagian iaitu Zainal Abiddin Haji Soud. Rata-rata ketua cawangan UMNO mengeluh ke atas pengurusan parti yang mereka anggap cukup memalukan dan menjurus ke arah kehancuran.

10.Pejabat parti UMNO kini tidak seperti sewaktu Datuk Musbah Haji Jamli yang dibekali sistem komputer canggih dengan keadaannya seolah-olah berada disebuah hotel mewah. Beliau sanggup membelanjakan wang ringgitnya demi menjaga imej parti yang telah menunjangi kerajaan sejak merdeka lagi. Sebaliknya UMNO Kota Belud setelah dibawah kepimpinan Datuk Salleh Tun Said menyewa disebuah rumah kedai yang kedudukannya jauh dari tumpuhan orang ramai dan keadaannya tidak ubah seperti kandang kambing yang sesuai dihuni oleh pelarian-pelarian dari filipina. Sudahlah keadaannya begitu ditambah lagi tidak dibekali sistem komputer yang canggih seperti yang berlaku sewaktu UMNO Kota Belud di bawah kepimpinan Datuk Musbah Haji Jamli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan